-
S psycholožkou Dianou Reissovou o tom, jak ji učili delfíni,
zodpovědnosti vědců a podstatě inteligence
-
-
-
Lze říct,
v čem se jejich myšlení odlišuje od našeho?
-
Díváme se
na jiné živočichy optikou založenou na naší vlastní inteligenci. Možná
proto u nich nedokážeme inteligentní chování vždycky rozpoznat. Delfíni
se ubírají jinou evoluční cestou než primáti, k nimž patříme i my, po 95
milionů let – tehdy žil poslední společný předek primátů a kytovců. Do
moře se předkové delfínů vrátili před 65 miliony let. A ačkoli mají jiné
smysly, dokonce i jinou organizaci mozku, projevují schopnosti, o nichž
jsme si dosud mysleli, že jsou výlučně lidské: užívají nástroje,
rozpoznávají se v zrcadle, chápou sekvence symbolů podobné větám a
podobně. Skutečnou povahu jejich inteligence ale teprve začínáme chápat.
Nevím, zda jí někdy porozumíme úplně. Dělicí čára mezi lidmi a zvířaty
už ale rozhodně není tak ostrá.
-
-
.........Řekla
jste kdysi o delfínech, že se chovají jako malí vědci. Co jste tím
myslela?
-
Delfíni
si dovedou vytvořit vlastní objekty, se kterými si hrají. Vyfouknou svým
dechovým otvorem pod vodou vzduch a vytvoří prstenec bublin. Poté kolem
něj plavou, prohlížejí si ho, zaujímají vůči němu specifické pozice na
dně bazénu. Mohou vyfouknout druhý prstenec, který se s tím prvním spojí
a vytvoří objekt velikosti obruče, jímž delfíni proplouvají. Je to
pozoruhodné chování, které vyžaduje plánování, promýšlení věcí předem.
-
Jednou
jsme pozorovali skupinu delfínů, kteří sledovali tuhle hru s prstenci z
bublin. Jeden z nich přinesl ze dna bazénu kus ryby a vložil ji do
prstencovitého sloupce vzduchu. Všichni to pozorně sledovali, a pak to
opakovaně zkoušeli také. Připadala jsem si, že pozoruji své kolegy,
kteří provádějí experiment. Zdá se, že se delfíni velmi zajímají o to,
co se stane, když udělám tohle a tamto. Zkoumají podmíněnost, vzájemnou
souvislost věcí. Řekla bych, že hodně zkoumají i nás.
-
-
Svými
výzkumy jste pomohla ukázat, že indičtí sloni a delfíni skákaví také
rozpoznají svůj odraz v zrcadle, což je schopnost, která je třeba u
goril velmi vzácná. Co z toho vyplývá? Souvisí to třeba s empatií?
-
Tato
schopnost se pokládá za důležitou součást lidské inteligence.
Rozpoznáme, že to v zrcadle jsme my, externalizovaná verze nás samých.
Máme tedy určité sebeuvědomění a chápeme, že existuje více různých „já“.
Kromě toho se o svůj obraz v zrcadle aktivně zajímáme. Mnoho pokusů
ukázalo, že to není výlučně lidská vlastnost. Mně na tom nejvíc
fascinuje, jak podobné může být chování lidí, lidoopů, slonů a delfínů,
dokonce i chování před zrcadlem: Co se stane, když zavřu oči? Jak to
vypadá uvnitř mé tlamy? Zkoumají to sloni i delfíni. Prohlížejí si části
těla, které normálně nevidí.
-
Běžně o
zvířatech nepřemýšlíme v tom smyslu, že mají podobné sebeuvědomění jako
my. Nazývá se to kognitivní konvergence – ačkoli se různé druhy vyvíjely
různými evolučními cestami, mají podobné schopnosti. Něco nám to
prozrazuje o vývoji inteligence na naší planetě. Nejenže existují různé
druhy inteligence, ale týž druh inteligence se může vyskytovat u velmi
odlišných živočišných forem.
-
-
Jak tedy o delfíní inteligenci přemýšlíte?
-
Delfíni
nemají jen objemově velký mozek. Nedávné výzkumy ukazují, že mají také
více neuronů než jiní živočichové. Což znamená, že mají i více spojů
mezi těmito buňkami. Možná že schopnost rozpoznat sám sebe v zrcadle a
vůbec chuť se do zrcadla na sebe dívat je emergentní, náhle se vynořivší
vlastností mozku, jehož složitost přesáhla určitou hranici. Lidé mají
tendenci říkat: „Proč by měl mít delfín chuť dívat se na sebe do
zrcadla?“ „Proč by měl slon mít chuť dívat se na sebe do zrcadla?“
Já se pak ptám: „A proč bychom ji měli mít my?“
-
-
Mají
podobně složitý mozek i indičtí sloni?
-
Všechny
druhy, jejichž příslušníci se rozpoznají sami v zrcadle – a není jich
mnoho –, mají velký a složitý mozek a projevují schopnost empatie. Nejen
vůči vlastním příbuzným, ale i vůči nepříbuzným jedincům. A dokonce i
vůči příslušníkům jiných druhů. Starají se o zraněná zvířata, pomáhají
jim. Někdo může tvrdit, že je to biologicky naprogramované jednání. Já
si to nemyslím. Delfíni a další kytovci se chovají velmi rozmanitým
způsobem. To je s předem daným, automatickým chováním v rozporu.
-
-
Jaká zvířata pomáhají jedincům jiných druhů?
-
Před lety
spadlo malé dítě do výběhu goril v zoo. Gorilí samice se o něj starala,
dokud nepřišla pomoc. Je spousta případů, kdy pes zachránil svého pána
nebo jiného člověka. Pes také dotáhl jiného psa, kterého srazilo a
poranilo auto, na okraj silnice, mimo nebezpečí.
-
Z dávných
časů známe pověsti o tom, jak delfíni zachránili námořníky. Starověkého
řeckého básníka Ariona prý delfín odnesl na břeh, když jej námořníci
hodili přes palubu. Ale i dnes se k nám dostávají informace o
zachráněných. Volala mi řada lidí, kteří vyprávěli, že je delfíni
zachraňovali před tsunami. Jeden muž mi líčil, že plul se svou
rodinou ve veslici a náhle bylo moře kolem nich plné ploutví. Mysleli
si, že jsou to žraloci, ale byli to delfíni. Strkali loď směrem ke
břehu. O několik minut později vlna udeřila. Ten muž se domnívá, že je
delfíni zachránili, že o nebezpečí věděli. Je to zase jen anekdotické
pozorování, jenže když takových pozorování shromáždíte spoustu, začnete
si říkat: Možná, že ta zvířata vědí, co dělají. Myslím, že o tom máme
docela přesvědčivé důkazy. Jejich chování je opravdu pestré,
nezachraňují někoho pořád, nepodpírají každého, kdo plave na hladině.
Není to naprogramované jednání.
-
-
Co nám
inteligence delfínů prozrazuje o evoluci člověka? Hodně se debatuje o
tom, co vyvolalo růst lidského mozku, zdůrazňuje se třeba příprava jídla
na ohni, lov, výroba nástrojů a podobně. Naznačuje příklad delfínů, že
podněty mohly být spíš sociální – vztahy mezi jednotlivci, spolupráce,
péče o mláďata?
-
Měli jsme
ve zvyku uvažovat o člověku jako o vrcholu evoluce, vidět jej na špici
evolučního stromu. Současný pohled je jiný, evoluční strom je hodně
rozvětvený – různé druhy jsou na různých větvích, žádný ale není na
špici. Inteligenci a komplexní chování pozorujeme napříč celou
živočišnou říší. Jsme s ostatními druhy spřízněni, člověk je jedním ze
živočichů.
-
....
-
Jak
taková delfíní kultura vypadá?
-
Spatřujeme ji v různých věcech. Jednou z nich jsou jejich hlasové
projevy. Kultura spočívá v předávání určitých znalostí buď v téže
generaci, nebo z rodičů na potomky. Zkoumáme, jak si mladí delfíni
osvojují hlasový repertoár – je to jedna z věcí, na kterých pracuji.
Mláďata delfínů se učí pomocí napodobování, vydávají spoustu
specifických zvuků podobně jako děti. A pak si osvojí zvuk, který
vydávají dospělí, načež své dětské zvuky opustí. Jen málo druhů je
schopno vokálního učení.
-
Používali
jsme k výzkumu vodní klávesnici. Když delfíni zmáčkli tlačítko, ozval se
signál generovaný počítačem a zároveň dostali nějaký předmět nebo byli
svědky nějaké aktivity. Pozorovali jsme, že delfíni se rychle učí nové
signály, chápou asociaci mezi signálem a předmětem a že používají
klávesnici funkčním způsobem.
-
Dám vám
příklad: delfín během úvodní lekce stiskne tlačítko určitého tvaru a
uslyší takovýhle signál (dr. Reissová zapíská krátký motiv skládající se
ze tří tónů), který jsme vytvořili jako symbol pro míč. Delfín ten zvuk
zopakuje. Nic za to nedostane, neodměňujeme ho rybami, dělá to sám od
sebe. Pak připlave zpátky ke klávesnici, sám ten signál vydá a stiskne
příslušné tlačítko, takže ten zvuk opět uslyší. Teď už nic neimitoval,
ale sám zvuk vytvářel. Vzápětí dostane míč. Jakmile jej má, šťouchá jej
tlamou po bazénu a znovu píská tu melodii, která míč symbolizuje. Velmi
se to podobá tomu, co pozorujeme u malých dětí, když se začínají učit
mluvit.
-
-
Může se ale delfín naučit jednoduchou gramatiku
podobně jako šimpanz?
-
Můj
kolega Louis Herman z Havajské univerzity během 20 let trvajícího
výzkumu ukázal, že pokud delfíny učíte umělý znakový jazyk, kód založený
na gestech, který jste vytvořili, pravidla gramatiky si osvojí. Řeknete
jim pomocí gest „dej fotbalový míč k oknu“ a delfín to udělá.
Změníte to na
„dej basketbalový míč k oknu“ nebo „dej obruč k levému oknu“
a on to splní. Delfíni také sami sestavují slova do vět. Rozumějí
pravidlům kombinování slov, tedy gramatice. A také vytvářejí nové
signály kombinací těch původních. Spojí třeba signál pro míč se signálem
pro kroužek. Pozorovali jsme, že ten nový signál pak používají během
zvláštní složité hry s oběma předměty. Naznačuje to, jaký by mohl být
jejich vlastní způsob komunikace. Máme nyní sofistikovaný software,
pomocí něhož zkoumáme strukturu jejich vlastních signálů.
-
-
Víme, co
jejich vlastní signály znamenají, o čem spolu „hovoří“?
-
Právě že
ne. Kdybychom to jen věděli! Všichni bychom rádi rozluštili komunikaci
delfínů. Z mnoha důvodů: čím více jim rozumíme, tím více si jich vážíme.
Zadruhé, kdybychom rozuměli jejich zvukovým signálům, mohli bychom jim
být lepšími partnery a chovateli, lépe bychom rozuměli potřebám těchto
zvířat ve volném moři i v akváriích. Teď se třeba snažím zjistit, zda
delfíni mají nouzový signál. Mám za sebou mnoho záchranných a
rehabilitačních prací, zachraňovali jsme volně žijící delfíny, kteří se
ocitli v úzkých. Mám určité poznatky, které budu brzy publikovat.
-
-
Máme vůbec právo s těmito inteligentními zvířaty
experimentovat? Třeba je umísťovat do izolace?
-
To
neděláme. Ve Spojených státech je to dokonce protiprávní, delfín je
velmi společenský tvor a nesmíte jej ponechat o samotě. Někdy ale
vyhledávají samotu dobrovolně a pak je můžete pozorovat v izolaci.
-
-
Smíme je
ale vůbec chovat v zajetí, kde mají jen omezenou možnost pohybu?
-
Jsem
proti tomu, aby byli delfíni odchytáváni ve volné přírodě. Pokud vím,
žádné akvárium ve Spojených státech v posledních dvaceti letech divokého
delfína nepřijalo. Chovají delfíny narozené v zajetí. Pokud v tom budou
akvária pokračovat, pak jsem pro to, aby měla povinnost působit na
veřejnost, předávat milionům svých návštěvníků silné poselství o ochraně
těchto zvířat a jejich potřebách.
-
-
Jak
pomáháte delfíny chránit vy?
-
Vystupuji
proti organizovanému lovu delfínů v Japonsku. Jsou to velmi vnímavá,
společenská a inteligentní zvířata, která cítí bolest a utrpení.
Provádíte-li u delfína i menší lékařský zákrok, jste povinni použít
určitou formu anestezie – není to kompletní uspání, ale chráníte ho, aby
necítil bolest. Je tedy úplně neuvěřitelné, že tato zvířata jinde
brutálním způsobem zabíjejí.
-
-
Na
letošní výroční konferenci amerických vědců v San Diegu jste promítla
video, které zachycuje počínání rybářů u japonského přístavního městečka
Tajdži. Vidíme hák zabodnutý v oku zvířete, delfíny, kterým provazy
zabraňují, aby se vynořili nad hladinu a nadechli, zátoku rudou od krve. Proč k tomu dochází?
-
To, co
dělají, je neospravedlnitelné a neuvěřitelné mučení. Zorganizovala jsem
skupinu vědců a pracovníků Světové asociace zoologických zahrad a
akvárií. Společně jsme se obrátili na japonské velvyslanectví ve
Washingtonu. Snažili jsme se s nimi mluvit o etických a vědeckých
souvislostech lovu. Oni nám však řekli, že delfíni představují pro
japonské rybáře konkurenci, a proto jsou likvidováni. To ovšem není
pravda, delfíni loví jiné druhy ryb než rybáři. Máme důkazy o tom, že
rybáři dokonce delfíny využívají jako obětní beránky, svalují na ně vinu
za nadměrný lov, jehož se sami dopouštějí. Zadruhé lidé na
velvyslanectví tvrdili, že tento lov je součástí japonské kultury,
určitý zdroj kulturní hrdosti. Podle mě je strašné, že lidé mohou čerpat
hrdost z takové bolesti a utrpení.
-
-
Byli jste
úspěšní?
-
Naivně
jsme si mysleli, že japonská vláda možná nezná výsledky vědeckých
výzkumů, a když ji budeme informovat, něco se změní. Nezměnilo se nic.
Přesto si myslím, že by tlak vědecké komunity mohl hrát roli. Razím
pojem „vědecký kosmopolitismus“. Být kosmopolitní znamená být občanem
světa. Věda přesahuje hranice, neexistuje jen v zemi, kde se odehrává.
Nestačí, abychom psali vědecké články. Měli bychom psát knihy a články
do populárních časopisů. Když se nám podaří s našimi poznatky dostatečně
seznámit veřejnost, můžeme dosáhnout změny. Kdyby k takovým kulturním
změnám nedocházelo, kdyby kultura zůstávala pořád stejná, ženy by neměly
volební právo. Dodnes by existovalo otroctví.
-
-
Co na to japonští vědci? Obracejí se na svoji
vládu také?
-
Mluvila
jsem s kolegy v Japonsku a oni chtějí, aby diskuse pokračovaly. Jenže
vědci, kteří tam vystoupili s podobnými argumenty jako my, pak měli
problémy. Spoustu laboratoří v Japonsku financuje vláda a tamní badatelé
teď říkají: nemůžeme mluvit, protože to má pro nás negativní důsledky.
Jsou odsouváni stranou, marginalizováni.
-
.....
-
Několikrát jste zmínila určité druhy živočichů – slony, delfíny a
lidoopy. Měli bychom v etických otázkách nějak rozlišovat mezi nimi a
ostatními zvířaty? Měly by nejvyspělejší druhy dostat zvláštní práva?
-
To není dobrá cesta. Pak by každý mohl říct:
„Hm, pes nedosahuje dostatečné úrovně kognitivních schopností, klidně
se k němu chovejme špatně. Kočka nepozná svůj obraz v zrcadle, nemusíme
s ní tedy zacházet slušně.“ Myslím, že to jde vymyslet lépe. Měli
bychom vytvořit lepší systém ochrany zvířat, který by zabránil tomu, aby
trpěla. Existují celosvětová hnutí, která to prosazují. V laboratořích
platí pravidla, jež zbytečnému utrpení zabraňují. Je nepředstavitelné,
že se delfíni loví způsobem, jakým se v laboratoři v žádném případě
nemůžete chovat k myši. Gándhí řekl něco v tom smyslu, že společnost
můžete soudit podle toho, jak se chová ke zvířatům. Základní myšlenka
tedy je, abychom se zvířaty zacházeli dobře.
|
|
|
|
|
Naše média nepovažovala konferenci o lovu velryb za nijak
důležitou a o probíhajících jednáních veřejnost informovala jen letmo.
Britské listy v jednom článku citovaly komentář Adama Wajraka
uveřejněný v Gazetě Wyborczej nazvaný: Máme krev velryb na
rukách:
"Lov velryb je
krvavá záležitost. Představte si, že lovci vstoupí do lesa, prošpikují
jelena harpunami a ještě živého ho na louce rozporcují. V každé normální
zemi, v každé civilizované společnosti by to bylo uznáno za barbarské a
zakázané. Tradice není žádnou omluvou. Norsko, Island, a především Japonsko
nejsou chudé země, které nemají jinou možnost, jak poskytnout svým
obyvatelům živočišné bílkoviny. Trvají na této barbarské proceduře proto,
aby dokázaly světu a části jejich společností, že jsou velmi tvrdé a
nezávislé. Píšu části, protože vím, že v těchto zemích stále více a více
lidí vyjadřuje svůj nesouhlas s touto 'tradicí'.
Potkal jsem mnoho mladých
Norů stydících se za svou zemi. Zvlášť hrdinští jsou japonští obránci
velryb, kteří za svou činnost končí ve vězení. Oceány jsou naší společnou
odpovědností. Krev velryb, těchto krásných, citlivých a moudrých zvířat
umírajících v agónii, nespočívá jen na rukou zemí, které by je neměly lovit.
Jsou i tací, kteří s tím souhlasí. Ti, kteří se otočí zády a předstírají, že
nevidí. To udělalo Polsko. Stydím se za ministra životního prostředí
Andrzeje Kraszewského. Stydím se za Polsko. Teď máme krev velryb i na svých
rukou". |
|
|
|
|