|
-
-
-
Statisíce
let v nenávisti a zlosti kterou zastavit nejde se v hrnci dusí kosti. Chcete-li vědět, z čeho je na světě zlo a válka, jen poslouchejte, jak o půlnoci křičí jatka. (staročínské verše)
-
Spravedlivý cítí i se svým dobytkem, kdežto nitro svévolníků je nelítostné." (Bible,
Starý
zákon, Př 12, 10)
Blaze vám, kteří... necháte volně běhat býka a osla.(Bible,
Starý
zákon, Iz 32, 20)
-
Jestliže
jsou pytagorejské zásady zdržování se masa správné, napomáhají
nevinnému životu. Jestliže nejsou správné, učí nás alespoň šetřit
život. A jestliže se zbavíme své ukrutnosti, není to žádná ztráta.
Beru vám pouze potravu lvů a supů. Zdravý rozum získáme pouze tehdy,
oddělíme-li se od stáda. Sama skutečnost, že většina lidí něco
schvaluje, je důkazem, že takový názor nebo postup není správný.
Neptejme se, co je obvyklé, ptejme se co je nejlepší. Milujme umírněnost
- buďme spravedliví - zdržujme se prolévání krve.
-
Seneca,
*4? př.Kr. †65 po Kr., římský filosof, dramatik a státník
Pokud
se mne týká, velice se pozastavuji nad stavem citů, duše a rozumu člověka,
jemuž jako prvnímu zachutnalo zabité zvíře, a vzal do úst jeho mrtvé
tělo, položil před ostatní lidi jídlo mrtvol a nazval masem a
potravou to, co ještě před chvílí křičelo, kvičelo, hýbalo se a
vidělo; jak mohl jeho zrak snést pohled na zabité tělo, sedřené z kůže
a rozčtvrcené; jak mohl jeho čich snést ten zápach; a jak to, že mu
hnus neznechutil přežvykování něčího živého masa a vysávání
šťáv z něčích smrtelných ran.
Odkud to přišlo, že vás jakási dravost a šílenství v této šťastné
době vede k tomu, že se špiníte krví, ačkoliv máte tolik jiných způsobů
obživy? Proč popíráte, že vás země dokáže uživit?... Nestydíte
se přilévat k plodům země krev a zabíjení? Máte ve zvyku nazývat
hady, leopardy a lvy divokými bestiemi; sami jste však ušpiněni krví
a vaše ukrutnost není menší než jejich. Oni zabíjejí proto, aby si
opatřily svou běžnou obživu, vy ale zabíjíte proto, aby jste měli
bohatěji prostřený stůl.
-
Jestliže
si myslíte, že jste zrozeni právě pro takovou potravu, jakou se teď
chystáte sníst, zabíjíte sami zvířata, která chcete jíst. Dělejte
to ale sami, bez pomoci tesáku, kyje nebo sekery - tak, jak to dělají
vlci, medvědi a lvi, kteří zabíjejí a hned také snědí. Zkuste
roztrhat vola vlastními zuby, roztrhejte vepře, jehně nebo zajíce na
kousky a požírejte je tak, jak to činí ti dravci.
-
Plutarchos,
*46 †120 po Kr., řecký životopisec a historik
-
Střezte
se ó smrtelníci pošpinit své tělo tak mrzkou potravou!
Vaše je obilí, jablka, jejichž tíha ohýbá větve; vaše jsou hrozny, které se nalévají na zelené révě, chutné byliny a zelenina, měkká a chutná, když se povaří;
-
vaše je mléko a med z úlu. Země je štědrá svými dary a její plody
jsou dobré; dává na vaše stoly jídlo bez prolévání krve a jatek.
Ó vole, jak velké jsou tvé zásluhy! Bytosti bez viny, která nikomu
nekřivdíš, prostá a pracovitá. Nevděčný člověk, nehodný plodů
země zabíjí svého věrného dělníka a sekyrou seká do udřeného
krku, který tak často pro nás oral tvrdou zemi a daroval nám tolik úrod!
-
Jaká hanebnost, krmit živé tělo jinými živými těly, cpát svá
chamtivá těla jinými těly, živit jedno stvoření smrtí jiného stvoření!
-
Publius Ovidius Naso,
*43 př.Kr. †17 po Kr., římský básník
- Ó Bože, posilni v nás smysl pro bratrství
se všemi živými tvory, s našimi malými bratry, kterým jsi dal tuto
Zemi, aby ji obývali společně s námi. Kéž pochopíme, že nejsou živi
jen pro nás, ale také pro sebe a pro Tebe; nechť i jim je život sladký
a nechť se cítí lépe ve svém údělu než my v našem.
-
- A za ně také, ó Pane, za ponížené
tvory, kteří s námi snášejí žár a tíhu dne, tě prosíme, abys rozšířil
nesmírnou laskavost svého srdce, neboť jsi slíbil spasit jak lidi, tak
zvířata, a tvá milující laskavost je velká.
-
Basil Veliký
asi *330 †379
- Co je šlechetné srdce? Je to
srdce, jež hoří láskou k celému" stvoření, k lidem, ptákům, zvířatům,
démonům, ke všem tvorům. Ti, kdož mají takové srdce, nemohou vidět
nebo si vzpomenout na jakéhokoliv tvora, aniž by jejich oči byly plné
slz z nezměrného soucitu, který zachvátí jejich srdce; srdce, které změklo
a nemůže už dále snášet vědomí, že někdo trpí, ani přímý
pohled na jakékoliv utrpení, i na tu nejmenší bolest, která se tvorům
děje...Proto se takoví lidé nikdy nepřestanou modlit také za zvířata...
pohnuti nekonečnou lítostí, která kraluje v srdcích těch, kteří jsou
sjednoceni s Bohem.
-
Svatý
Izák Syrský,
7. stol.
Když
pak uvažoval o úplném počátku všech věcí, cítil, že se v jeho
srdci rozlévá ještě větší láska a náklonnost a nazýval ty němé
tvory, i ty nejmenší, svými bratry a sestrami, protože v nich rozpoznal
stejný počátek jako v sobě.
Sv. Bonaventura,
13
stol., Život sv. Františka
- Projevují lítost,
a přesto jedí předměty svého soucitu.
-
Oliver Goldsmith *1774 †1728,
anglický básník, prozaik a lékař(o lidech, kteří protestují proti krutosti
vůči zvířatům, ale nedokáží dosáhnout svého přesvědčení do konce a stát se
vegetariány)
-
Žádám
tě a žádám celý svět, ukažte mi rodový znak, kterým by se dal
odlišit lidoop od člověka. Za sebe mohu s naprostou jistotou prohlásit,
že nevím o žádném. Kéž by mi někdo jeden takový udal. Kdybych však
býval nazval člověka lidoopem a obráceně, celá církev by mne
uvrhla do klatby. Možná, že jako přírodovědec jsem to měl udělat.
-
Carl
Linné * 1707
†1778, botanik, zoolog
-
Soucit je základ morálky...Protože
soucit se zvířaty je nerozlučně spjatý s dobrotou charakteru, lze
věrohodně říci, že ten, kdo je ukrutný ke zvířatům, nemůže být dobrý
člověk.
-
Arthur Schopenhauer,
*1788 †1860, německý filosof
- Snad
jednou nadejde den, kdy i zbytku živoucího stvoření budou vrácena práva,
která mu mohla býti odňata pouze tyranií. Francouzi již prokázali, že tmavá
barva kůže není žádným důvodem k tomu, aby byla lidská bytost ponechána bez
ochrany svévoli kdejakého trýznitele. Snad si jednoho dne nakonec uvědomíme,
že ani počet nohou, ochlupenost pokožky nebo zakončení os sacrum nejsou
dostatečným důvodem k tomu, abychom témuž osudu ponechali kteroukoli
citlivou bytost. Neboť podle jakého jiného znaku bychom měli načrtnout
hraniční čáru? Měla by to být schopnost uvažovat, nebo snad schopnost
hovořit? Dospělý pes nebo dospělý kůň jsou mimo jakoukoli pochybnost mnohem
rozumnější i mnohem společenštější než novorozenec starý jeden den, jeden
týden, či dokonce jeden měsíc. Ale i za předpokladu, že by tomu bylo jinak,
změnilo by se na věci něco? Otázka totiž nezní Mohou myslet? ani Mohou hovořit?,
nýbrž Mohou trpět?
-
Jeremy Bentham,
*1748
†1832, anglický filosof ekonom a básník
-
Bolest
je bolest, je jedno je-li působena člověku nebo zvířeti…člověk i zvíře
jsou si vědomi bídy i bolesti. Můžeme říkat, k čemu je náboženství,
kterému věříme, ale krutost je ateismus, můžeme se chlubit křesťanstvím,
ale krutost je nevěra. Můžeme vyznávat svou víru, ale krutost je
největší kacířství
-
Humphrey Primatt,
angl. kněz, Pojednání o povinnosti soucitu a hříchu krutosti ke zvířatům,
1776)
-
Právě
jsi dojedl oběd; jakkoliv daleko jsou jatka, jsi spoluviník.
-
Ralph
Waldo Emerson, *1803
†1883, americký esejista, filosof a básník
-
Máme-li jistotu, že určitá praxe způsobuje mnohem víc utrpení zvířeti,
než poskytuje užitku člověku, je to praxe morální nebo nemorální? A
jestliže se lidé nevynoří z bahna egoizmu a jednohlasně neodpovědí
"Ne", pak ať je navždy prokletá morálka, založená na užitku.
-
John
Stuart Mill, *1806
†1873, anglický filosof a ekonom
-
-
-
-
Nejprve
bylo nutné civilizovat vztah člověka k člověku. Nyní je nutné
civilizovat vztah člověka k přírodě a zvířatům.
- Věřím, ve slitování je naší povinností, stejně jako spravedlnost a
poctivost. To, co je slabé, má právo na dobrotu a slitování těch, kteří jsou
silnější.
Viktor Hugo Básník,
*1802
†1885,
romanopisec
- Zvířata mají
stejné pocity jako člověk: radost a bolest, štěstí a neštěstí. Tato hnutí
mysli je postihují ve stejné míře jako nás.
-
Charles
Darwin, *1809
†1882,
britský přírodovědec
Je zvláštní, jak nedostatečně jsou kladeny otázky
po právu zabíjet zvířata a hranicích tohoto práva, filozofie mlčí, náboženská
vyznání rovněž, i politické strany naší civilizace mlčí. Zvířata jsou
záležitostí nanejvýš okrajovou.
Život hodný člověka požaduje i ohled ke zvířatům.
Požaduje je jako takové respektovat a nechat je žít pokud možno jejich vlastní
život. Duševně výše stojící zvířata je nutné právě chránit, jakoby to byly
osoby.
Wilhelm Brockhaus,*1819
†1888 německý spisovatel
- Není
pochyb o tom, že součástí osudu lidského rodu je postupný vývoj ve směru
zanechání jedení masa, stejně jako se divošské kmeny přestaly navzájem
pojídat poté, co vešly do styku s civilizovanějšími národy.
-
Henry
David Thoreau, *1817
†1862, americký přírodovědec a lékař
-
Bude
třeba celých věků lásky, abychom zvířatům splatili služby, které nám
poskytují.
-
Christian
Morgenstern,
básník
*1871
†1914
-
Dokážeme
jíst maso jedině proto, že nemyslíme na to, jak je to kruté a hříšné.
Existuje mnoho zločinů, které jsou dílem člověka a jejichž zlo plyne
z opuštění zvyků, obyčejů a tradic. Ale krutost mezi ně nepatří. Je
to smrtelný hřích a nepřipouští žádné argumenty ani racionalizace.
Jen jestliže nedovolíme svým srdcím, aby ztvrdla, vyvarují se krutosti
a vždy budou jasně slyšitelná. Ale my dovolujeme, aby se v nás
bezstarostně zahnízdila krutost - a ten kdo se liší, se nám zdá divný...
Jestliže umlčujeme své city i přesto, že pociťujeme lítost, jen
proto, abychom dělali to, co druzí, a parazitovali na životě, urážíme
všechno, co je v nás dobré. Rozhodl jsem se jít vegetariánskou cestou.
-
Rabíndranáth
Thákur, *1861 †1941,
indický básník
-
Utrpení
zvířat je pro svědomí člověka daleko nesnesitelnější než lidské
utrpení. Neboť lidské utrpení je aspoň pokládáno za zlo, a kdo je způsobí,
je zločinec. Ale tisíce zvířat vraždíme každý den zbytečně a bez
stínu lítosti. A kdo by se o tom zmínil, dělal by se jen směšným.
-
Romain
Rolland
*1866
†1944, spisovatel
Jestliže je kdekoliv nějaké zvíře přinuceno sloužit člověku, všechno
utrpení, kterému je vystaveno, je věcí každého z nás. Nikdo nesmí v rámci
svých možností dopustit bolest a utrpení, za které nenese zdánlivě žádnou
odpovědnost. Nikdo se nesmí uspokojit myšlenkou, že se ho to netýká.
Nikdo ať se nevyhýbá odpovědnosti. Protože zacházíme tak zle se zvířaty,
protože křik žíznivého dobytka z železničních vagonů nikdo neslyší,
protože je na jatkách tolik surovosti, protože v našich kuchyních tak
mnoho zvířat umírá strašlivou smrtí z nešikovných rukou, protože zvířatům
způsobují nevýslovné utrpení lidé bez citu, protože se zvířata stávají
objekty surových dětských her, jsme my všichni vinni a musíme nést
znamení této viny.
Je dobré život podporovat a chránit; je zlé život ničit a brát.
Člověk je opravdu etický pouze tehdy, když dodržuje svou povinnost
pomoci a podpory všemu živému nakolik je toho schopen, a když sejde ze
své cesty, aby neublížil žádné živé bytosti. Nepřemýšlí přitom,
jestli si ten či onen život zasluhuje sympatie jako výjimečně hodnotný,
ani do jaké míry je schopen soucitu. Pro takového člověka je život
jako takový posvátný. Nerozbíjí ledové krystaly, lesknoucí se na
slunci, netrhá listí ze stromů, netrhá květy a dává pozor, aby při
chůzi nepošlapal nějaký hmyz. Když v létě pracuje večer při světle
lampy, raději dýchá dusný vzduch při zavřeném okně, než aby se díval,
jak na jeho stůl padá hmyz se spálenými a pomačkanými křídly.
Skutečnost, že zvířata byla používána k vědeckým pokusům, při
kterých tolik vytrpěla, a při kterých tolik pomohla trpícím lidem,
vytvořila nový výjimečný solidární vztah mezi člověkem a zvířaty.
Jeho výsledkem je naše povinnost konat tolik dobra, kolik je možné vůči
všem bytostem za všech okolností. Když pomáhám nějaké mouše z jejího
trápení, snažím se pouze zbavit se části viny, která na mě spočívá
za všechny zločiny proti zvířatům.
Slyš
naši pokornou modlitbu, Bože, za naše přátele zvířata, zvláště za zvířata, která trpí; za všechna, která jsou lovena nebo se ztratila, nebo se zatoulala, nebo jsou vystrašena, či hladová; za všechna, která musí být zabita. Vyprošujeme pro ně všechnu Tvou milost a soucit pro ty, kdo s nimi přijdou do styku, prosíme o soucitné srdce a citlivé ruce a laskavá slova. Učiň z nás samých skutečné přátele zvířat, abychom tak rozdávali požehnání těch, kdo jsou milosrdní.
Snažme se udělat konec primitivní krutosti, s
jakou zacházíme se zvířaty. Náboženství i filozofie se vždy zabývaly jen
otázkou našeho chování k druhým lidem, ale nikdy ne chováním člověka ke
zvířatům, ačkoli ta cítí bolest stejně jako my. Skutečná lidskost nám nedovoluje
působit jim taková muka. Uvědomili jsme si
ten
problém hodně pozdě. Je třeba vzburcovat veřejnost na celém světě a tento až
dosud zanedbávaný úkol vzít konečně vážně.
-
Je to, jako by Descartes svým výrokem, že zvířata jsou jen
stroje, omámil celou evropskou civilizaci. Jako hospodyně, která má
zameteno, hledí, aby byly dveře zavřené a žádný pes nevběhl a neznečistil
její dílo, přesně tak dozírají evropští myslitelé nad tím, aby v etice
nepobíhalo žádné zvíře.
-
Albert
Schweitzer, *1875
†1965, teolog, lékař a misionář v Africe
-
V celé
Utopii nenajdeme maso. Bývalo tam. Ale teď už nesneseme pomyšlení na
jatka. A mezi lidmi, kteří jsou dnes vzdělaní a zhruba na stejné úrovni
tělesné jemnosti, je prakticky nemožné najít někoho, kdo by rozčtvrtil
mrtvého vola nebo prase. Nikdy jsme nezdůrazňovali hygienický aspekt
jedení masa. Rozhodl tento další aspekt. Stále si pamatuji, jak jsem se
jako chlapec radoval , když uzavřeli poslední jatka.
-
Herbert
George Wells, *1866
†1946, anglický romanopisec a historik
- Musí nějaký tvor
přinášet lidstvu konkrétní užitek, aby měl právo na život? Otázkou k čemu je
dobré, žádáte po zvířeti, aby zdůvodnilo svou existenci, aniž jste se sami
pokusili zdůvodnit svou vlastní.
Gerald Durrell,*1925 †1995 britský spisovatel, humorista, zoolog a
popularizátor ochrany přírody.
- Ochrana přírody a ochrana zvířat souvisí bezesporu s hodnotovým systémem
lidí. Navrhoval jsem takový experiment, který by dosvědčil přítomnost
určitých hodnot v každém člověku. Představte si dlouhý stůl. Na
stole leží obrovský dlouhý nůž - mačeta. Vedle něj leží hlávka
salátu, škeble, mlok, žába, myš, kočka, pes, štěně, šimpanzí mládě
a lidské mládě. Pokusná osoba dostane do ruky mačetu a má rozseknout
jediným mávnutím jeden z vystavených objektů na dvě půlky. Každý,
kdo nerozsekne salát, propadl, je proklet! - Většina lidí si bohudík
zachovala ten správný cit pro hodnoty.
-
Nesmíme
zapomínat, že zvíře netrpí méně, ale naopak více než my. Jednou se mi na cestách
zanítily zubní krčky a já jsem u sebe neměl žádné utišující léky, pouze prášky
na spaní. Byl jsem natolik pitomý, že jsem si ty prášky vzal; bolesti
nepolevily, naopak jsem měl pocit, že se zvětšily. Vlivem prášků se totiž
zablokoval rozum, o který bych se byl mohl aspoň trochu opřít. Díky práškům jsem
se vydal všanc bolesti. Zvíře se v takové situaci ocitne při každém pokusu.
Člověk může trpět, ale nemusí přitom propadnout takové beznaději.
-
Konrad Lorenz, *1903
†1989,
zakladatel etologie
-
Moje závěť obsahuje pokyny pro
můj pohřeb, při kterém nepůjdou za rakví truchlící pozůstalí, ale stádo
volů, ovcí, prasat, drůbeže a malé přenosné akvárium s živými rybami, a
všechna zvířata si obléknou bílý závoj na počest člověka, jenž by raději
zahynul, než by jedl sobě blízké bytosti.
Isaac
Bashevis Singer,
*1904 †1996, spisovatel
-
Vůbec nejsem žádná antropomorfistka. Nezastávám názor, že
zvířata jsou lepší nebo rovna člověku. Jde tady o to, že slušné chování vůči
zvířatům spočívá v tom, že my lidé jsme vyšším druhem. Že jsme druhem, který
je nadán představivostí, rozumností a volbou v morálním rozhodováním - a to
je právě ono, co nám udílí povinnost uznat a respektovat práva zvířat
-
Brigid Brophy,
*1929
†1985, britská spisovatelka,
feministka.
- Viděl jsem na
vlastní oči, jak snadno lze přehlédnout nespravedlnost, když jsou oběti
bezmocné a zranitelné, pokud nemají nikoho, kdo by mluvil v jejich zájmu ani
žádný jiný způsob, jak být zastupovány před státní mocí. Zvířata jsou přesně
v této pozici.
-
Desmond Tutu, *1931,
jihoafrický arcibiskup, laureát Nobelovy ceny.
- Vyrůstal jsem za
války a velice dobře si pamatuji, jak se Němci durdili, jak můžou Češi ronit
slzy nad Židy, když na východní frontě trpí a umírají krásní mladí Němci. To
jsem slyšel několikrát. A teď to slyším znovu. Jak můžu litovat zvířat,
někde zavřených ve vězení, když přece umírá tolik lidí. Jako by židovská
bolest méně bolela než árijská, zvířecí než lidská.
-
Erazim Kohák,
*1933,
český filozof, spisovatel a vysokoškolský pedagog.
- Tak závratný je
speciesismus našich postojů inspirovaných křesťanskou vírou, že potrat
jediné lidské zygoty (většina z nich je stejně spontánně potracena) může
vyvolat zájem a upřímné pobouření větší, než vivisekce jakéhokoliv množství
inteligentních dospělých šimpanzů! […] Jediným vysvětlením, proč takové
dvojí měřítko považujeme za přijatelné, je, že ve vývoji mezi člověkem a
šimpanzem jsou všechny mezičlánky mrtvé. Richard
Dawkins,*1941, britský zoolog, etolog ,biolog, nepřítel náboženství a
populizátor vědy.
- Opovrženíhodnost pokusů na
zvířatech udeří do očí právě tehdy, když si člověk uvědomí, že se zakládají
právě na podobnosti mezi zvířetem a člověkem a touto podobností jsou
ospravedlňovány.
-
Henning Ritter, německý spisovatel a novinář
*1943
†2013
-
S oblibou říkáme, že trpíme jako
zvířata, ale nepřipustíme, že by zvířata mohla trpět jako my.“
-
Jana Štroblová, česká
spisovatelka, básnířka a překladatelka
*1936
-
Dovolte mi, abych to řekl otevřeně:
jsme obklopeni činy ponižování, krutosti a zabíjení, které se nejen
vyrovnají čemukoliv, čeho byla schopná třetí říše, ale dokonce ji i
překonávají, protože naše konání nemá konce, neustále se obnovuje a přivádí
neustále na svět králíky, krysy, drůbež, dobytek jen proto, abychom je
zabíjeli.
J. M. Coetzee, spisovatel,
v knize The Lives of Animals *1940
Všechny
argumenty o nadřazenosti člověka nemohou popřít fakt , že v utrpení
jsou si lidé a zvířata rovni.
Bolest a utrpení jsou špatné a mělo by jim být
zabráněno nebo by měly být minimalizovány a to bez ohledu na rasu,
pohlaví nebo druh živočicha, který trpí. Jak těžká bolest je záleží
na tom, jak je intenzivní či jak dlouho trvá, ale bolest té samé
intenzity a trvání je shodně špatná, ať už je pociťována člověkem
či bytostí jiného druhu.
-
Dokud jsou lidé ochotni kupovat výrobky z
velkochovů, všechny ostatní formy protestu a politických akcí žádnou
zásadní reformu nepřinesou. Lidé, kteří bohatnou z vykořisťování
velkého počtu zvířat, nepotřebují náš souhlas. Potřebují naše peníze.
Obchod s mrtvolami zvířat, která chovají, je hlavním zdrojem jejich
zisku. Budou
užívat intenzivní metody chovu tak dlouho, dokud budou moci prodávat, co
těmito metodami vyprodukovali, a vždy budou mít dost prostředků, aby
bojovali proti reformě metod politicky, a budou se moci proti kritice hájit
tím, že poskytují veřejnosti jen to, co si žádá.
- Neznalost
přetrvala tak dlouho jedině proto, že lidé pravdu znát nechtějí. ‚Neříkej mi
to, zkazíš mi večeři‘ je typická odpověď na pokus někomu popsat, jak ona
večeře vznikla.
-
Peter Singer,
*1946, filozof, autor knihy
Osvobození zvířat
- Jsme konfrontováni
s několika sty let takové filozofie a takové psychologie, které hluboko v
lidském nitru zakotvily víru v dualismus mezi zvířetem a člověkem a mezi
tělem a duší. I když lidé jako já se proti tomu stavíme, bude asi trvat
ještě dalších sto let, než se nám podaří většinu lidí o našem názoru
přesvědčit.
- Pokud jde o city,
nelze vyloučit, že nás zvířata dokonce i o něco předčí.
-
Frans de Waal, *1948, zoolog a etolog, specializující se na výzkum
primátů.
-
Kromě
lhostejnosti většiny a sadismu primitivů mě nejvíc rozhořčuje
argumentace řady vzdělaných lidí, že zvířata nemohou mít žádný práva,
neboť je neumějí sdělit, formulovat a brát se za ně. Každý kdo jen
krůčkem poodstoupí z pozic atropocentrismu, zjistí, že svá přirozená
práva na důstojný život mají nejen lidé, ale stejně tak zvířata a
další živé bytosti, včetně živlů, ostatně celá planeta je živoucí
bytost. Povinnosti vyplývající z lidské přirozenosti je uskutečnit a
chránit práva nejen lidská, ale kromě jiných také práva zvířat. Ti,
kteří se o to pokoušejí, jsou většinou zesměšňováni a uráženi,
jejich činnost bagatelizována. Přesto i ta nejmenší pomoc zvířatům
vede v důsledku k záchraně člověka a je s ní nerozlučně spojena.
-
Jitka Stehlíková,
básnířka
-
Prostým faktem zůstává, že ostatní živé tvory využíváme a působíme jim
utrpení, protože máme větší moc než oni. Kdyby tedy na Zemi přistáli
mimozemšťané a byli by mnohem mocnější než my, museli bychom jim
automaticky dovolit, aby na nás pořádali hony, ze sportu nás zabíjeli,
aby na nás prováděli pokusy či aby nás chovali ve velkochovech a
vyráběli z nás chutné humanoburgery? Přijali bychom vysvětlení, že
jejich jednáni je zcela morální a že nám tohle všechno mohou dělat,
protože nejsme příslušníky jejich druhu?
-
Richard Ryder, *1940,
britský psycholog a filozof, vymyslel termín speciesismus a
painismus
- Proč
nás život tzv. hospodářských zvířat nezajímá? Protože je snazší sníst někoho, o
kom nevíme vůbec nic.“
-
Jeffrey Moussaieff Masson spisovatel a aktivista 1941
-
Krutost,
které se na zvířatech dopouštíme, není pouze popřením přirozenosti
zvířete, ale je zradou naší vlastní. Vyznačujeme-li se rozumem a
morálkou, pak rozum a morálka musí určovat naše činy a naše volby, i
když se jedná o zvířata. Když lidé například řeknou, že ten jejich
řízek nebo párek mají příliš rádi na to, aby se jej vzdali nebo si
jen povzdechnou nad krutým osudem zvířat a odbudou jej mávnutím
rukou, pak rozum v tom zaslechne hlas nenasytnosti a obžerství. Lze
říct, že to, co člověka činí opravdu lidským, je právě jeho
schopnost pochopit, že utrpení zvířete je důležitější než požitek z
kousku masa.
-
Matthew Scully,
*1959, republikán, katolík, vegetarián, pracoval v
administrativě Bílého domu
-
Co je to za svět? Těla předělaná na boty, na knedlíčky, na párky, na
koberec u postele, vývar z kostí... Boty, salámy, taška přes rameno
z něčího břicha, teplo z cizí kožešiny, jídlo z jiného těla, krájení
na kousky, smažení v oleji... Je to vůbec možné, že se děje něco tak
odporného? To zabíjení, kruté, mechanické, bez slitování, bez
výčitek svědomí, bez přemýšlení, kterého jsou ale plné všechny
filozofie a teologie. Co je to za svět, kde je normální zabíjení a
bolest? Nezbláznili jsme se?
-
-
Konkrétně se domnívám, že lidská psychika vznikla proto, aby nás chránila
před spatřením pravdy. Abychom nemohli vidět celý mechanismus. Psychika je
náš obranný systém. Snaží se, abychom nikdy nepochopili to, co nás obklopuje.
Zabývá se hlavně filtrováním informací, protože možnosti našeho mozku jsou
obrovské. Veškeré vědění by bylo
nesnesitelné. Každá, i ta nejmenší část světa se totiž skládá z utrpení.
-
paní Dušejková v knize polské
spisovatelky Olgy
Tokarczukové
Svůj vůz i pluh
veď přes kosti
mrtvých
Obrázky: William Hogarth: The Four Stages of Cruelty.
William Hogarth (*1697 - † 1764 ) byl známý anglický malíř, grafik,
karikaturista, satirik, moralista, kritik krutého zacházení se zvířaty. V
jeho době byly v Anglii, ale i v kontinentální Evropě oblíbené kohoutí
zápasy, štvaní psů na oslepené medvědy nebo býky...
|