WSPA tvrdí
že pižmo cibetek je používáno v parfémech Chanel,
Lancôme a Cartier. Mnohé firmy nejsou ochotny říci zda jejich
produkty pižmo cibetek obsahují.
Africká
cibetka je podobná lišce. Její
pižmo, které je vylučováno žlázou u ocasu, bylo ceněné celá století
pro výrobu parfému. WSPA
popisuje některé detaily o způsobu lovu divokých cibetek. A
to jak zbytek svých životů tráví v tak malé kleci, že se
nemohou ani pohnout. Některá zvířata stráví v kleci až 15 let. Cibetky
jsou drženy v klecích z větví v zakouřených chatrčích, kde se
přes den udržují ohně, protože se věří, že vyšší teploty mají vliv
na zvětšení produkce pižma. V noci
naopak teplota klesá tak nízko, že podchlazení je častá příčina
smrti. Cibetky v malých klecích žijí v obrovské špíně, všude
jsou mouchy a červi. Někdy ukoušou k smrti
cibetky v kleci útoční mravenci, vlezou do uší, nozder a zvíře se
udusí.
V Etiopii
je přes 3000 cibetek drženo na více než 200 farmách.
Je to jediná země, která vyváží pižmo. Přinejmenším 1000 kg je
ročně exportováno do Francie, 97% je pro parfémový průmysl. Za kilogram
farmáři dostanou okolo $400. Od roku 1985
do roku 1996 bylo vyvezeno z Etiopie 13,678.78 kg pižma z cibetek.
Teoreticky by se tak mohlo vyrobit 118.367 miliónů 30-ti ml lahviček parfému. WSPA
nechala udělat laboratorní rozbor několika populárních parfémů a
ten ukázal přítomnost přírodního pižma od cibetek v Chanel
No5. Firma zprvu tvrdila, že je to syntetické pižmo, posléze připustila
že spotřebovává dříve zakoupenou zásobu cibetkového pižma a novou už
prý nebude kupovat. Lancome také vyjádřil
záměr v budoucnosti náhradu za syntetiku.
31 společností
popírá, že používá civet. pižmo, např. Calvin
Klein, Yves St Laurent. 10 společností
bylo neschopno potvrdit nebo popřít jestli používají cibetkové pižmo. 3 společnosti
se přiznaly
k používání pižma z cibetek ve svých produktech: Chanel,
Lancôme a Cartier. (Cartier říká, že
nekupují pižmo z Etiopie). Jen 2
firmy odmítly odpovědět WSPA - Guerlain a Jean Patou. Vedoucí kampaní WSPA Jonathan Pearce, tvrdí: “I přes naše opakované úsilí je většina voňavkářského průmyslu neochotná se přiznat k používání pižma z cibetek. Dokud to tak bude pokračovat, všichni spotřebitelé by měli být opatrní při koupi parfémů a požadovat jasné vyjádření výrobců.“
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|