|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
Velikonoce jsou nejvýznamnější křesťanský svátek, který je oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Velikonoční Velký pátek je součástí Svatého týdne a velikonočního tridua. Na Velký pátek se připomíná smrt Ježíše Krista na kříži. Velmi starý a rozšířený symbol pro Ježíše Krista je beránek. Ježíš je pro křesťany beránkem, Agnus Dei (lat. beránek Boží), který se jako Syn Boží obětoval kvůli lidem za odpuštění jejich hříchů. Byl trápen a pokořil se, ústa neotevřel; jako beránek vedený na porážku. (Iz 53,7) |
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
Jeho velkopáteční kázání o utrpení Beránka Božího začíná těmito slovy: “Jestliže Písmo srovnává Krista s tímto pokorným a bezbranným zvířetem, můžeme bez jakékoliv troufalosti či neúcty přijmout tento obraz beránka, jehož oběť v nás probouzí stejné pocity, které máme při pohledu na utrpení našeho Pána. Jen pomyslete, jak velmi hrozné je číst zprávy, které o krutostech páchaných na zvířatech někdy dostáváme. Jak jinak ona umírají, než skrze stejnou krutost, která byla spáchána na našem Pánu?" „Pohnout naším srdcem a naplnit nás odporem" by mělo podle Newmana právě ono uvědomění, že zvířata jsou morálně nevinná, že „nikomu neublížila a že jsou tak naprosto bezbranná. Jsou obětí zbabělosti a tyranství, které činí jejich utrpení tak obzvláště dojemným. Je v tom něco tak děsivého, tak dábelského, trápit ty, kteří nám nikdy neublížili, kteří se sami nemohou bránit a kteří jsou zcela v naší moci, že jenom člověk s navýsost tvrdým srdcem může tak jednat..." A Newman uzavírá své kázání těmito slovy: „Pomyslete, moji bratři, na krutosti páchané na nevinných zvířatech, a pak poznáte pravý smysl Kristova utrpení na kříži." Teolog Andrew Linzey k tomu říká: Co Newman tak geniálně vyslovil, je přesvědčivé teologické zdůvodnění toho, proč krutost je nekřesťanská. Všimněme si toho kristovského náboje: Kristus je nevinnou obětí par excellence. Kristův kříž není ničím jiným, než výrazem Božího ztotožnění se s nevinně trpícími. Soucit s utrpením bezbranných a nevinných tvorů by měl vyplynout z uvědomění si hrůzy ukřižování. Onou otázkou “Jak jinak ona umírají, než skrze stejnou krutost, která byla spáchána na našem Pánu?" Newman klade morální odpovědnost za utrpení Kristovo na stejnou váhu jako odpovědnost za utrpení zvířat. Z toho plyne, že být pro Krista znamená být proti (dle jeho vlastního slova) „ďábelskému" trápení nevinných tvorů. Nikdy žádný teolog nepředložil tak výstižný výklad biblického pojmu „Beránek Boží" jako tento člověk. Morálním poučením tohoto kázání je, že krutost páchaná na zvířatech je nesmírným zlem — tak niterně zlým skutkem, jakým je krutost páchaná na bezbranných lidech jako jsou děti. Tím klíčovým bodem je zde právě ten důraz na morální nevinnost. Působit utrpení nevinnému tvoru, snad kromě případů, kdy je konáno pro dobro jedince (např. při lékařském zákroku), je morální zvrácenost. |
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|