Když majitel týrá svoje zvíře, může mu ho město zabavit. Pak ho však
nesmí nikomu prodat ani darovat. Obce tak vynakládají obrovské částky za léčbu
zbídačených zvířat, která stále patří jejich trýznitelům. To by se však
mohlo brzy změnit. Sněmovna
totiž včera poslala do druhého čtení novelu zákona na ochranu zvířat
proti týrání. Nikdo z přítomných poslanců nebyl proti. Pokud
by nejzásadnější změna normy prošla, stalo by se zabavené týrané zvíře
majetkem obce. Vlastník, kterému by město zvíře zabavilo, by se mohl ve správním
řízení odvolat. Dotyčnému by také za mučení hrozila vyšší pokuta než
doposud, až půl milionu korun. Ten, kdo by propagoval týrání, by mohl nově
zaplatit až dvě stě tisíc korun. „O
propadnutí zvířete by rozhodovalo město. Dostalo by se tak do lepší právní
pozice. Nyní je totiž často ve velmi obtížné situaci, protože z těchto
majitelů vymáhá prostředky, které musí vynaložit na péči o zvíře.
Obce také budou mít nově v pravomoci utratit zvíře, které je nemocné,“
řekl ministr zemědělství Petr Gandalovič. Podle něj zákon reaguje na řadu
evropských směrnic. Kromě jiného také stanovuje velmi podrobná pravidla
pro přepravu živých zvířat. Poslanec
zelených Přemysl Rabas navrhuje rybářům zakázat lov dravců na živou rybičku Debata
včera ve sněmovně nebyla nijak bouřlivá, ale přinesla několik nečekaných
příspěvků. Své kolegy zaskočil Přemysl Rabas (Strana zelených). Ten si
totiž myslí, že zákon přece jen umožňuje týrání některých zvířat.
Jako příklad uvedl malé rybičky, které používají rybáři jako nástrahy. „Jestli
jste si všimli, tak ta rybička jistě není ráda, když jí pod páteří
projíždí trojháček a potom se půl hodiny cuká, někdy dvacet minut, někdy
tři minuty, podle toho, jak brzy přijde záchrana v podobě dravce, který
ukončí její utrpení. Takže to bezesporu není příjemné,“ prohlásil
Rabas. Ten chystá navrhnout změnu, která by živou návnadu rybářům zakázala.
Za sociální demokraty vystoupil pouze Zdeněk Jičínský. Nelíbilo se mu, že
v textu zákona je nahrazeno slovo „lidoop“ termínem subhumánní primát. Podle
šéfa veterinárního podvýboru Pavla
Bohatce (ODS) bude novela potřebovat další
změny. „Připadají mi velmi přísná pravidla pro záchytné stanice, které
se starají o opuštěná a handicapovaná zvířata. Nakládáme jim na bedra příliš
mnoho povinností ,“ řekl Bohatec. Které z návrhů se nakonec do zákona dostanou, však ještě není jasné. Vládní novela pravděpodobně projde řadou změn. Výhrady mají téměř všichni. Právě kvůli množství připomínek si poslanci také odhlasovali delší lhůtu na projednání ve výboru, a to o třicet dnů. Poslanec
Přemysl Rabas:
Děkuji, paní místopředsedkyně. Členové
vlády, vážené kolegyně a kolegové, připojuji se ke svým předřečníkům
v tom, že novela je nesmírně důležitá, závažná, že je třeba ji
propustit do dalšího čtení, ale chtěl bych upozornit na některé aspekty
spojené s novelou. Důvěrně, zkráceně
říkáme zákonu týrací zákon.
Ono to má své souvislosti, protože on v některých momentech dovoluje týrání
zvířat. Takže vznikl název týrací zákon. Slangový výraz sice pro mě
zkracováním, aby se to urychlilo, ale v podstatě vyjadřuje i to, že v zákonu
zůstaly věci - a v podstatě umožňuje
týrání zvířat - zůstaly tam věci, které tam nepatří. Často se to
schovává za zdůvodnění, že jde o tradici. Můžeme se podívat na to, co
je to tradice. Můžeme
se podívat na problém z odstupu prostorového nebo časového. Kdybychom si
nyní představili, že jsme někde ve starém Římě, že jsme v Koloseu, kam
se dováží obrovské množství zvířat z Afriky - myslím si, že kromě
transportu ing. Vágnera v minulém století nikdy v historii se tak velké množství
zvířat do zajetí nedostávalo jako právě za starého Říma, a zvířata se
tam dostávala jen proto, aby v cirku byla štvána buď sama proti sobě, nebo
proti gladiátorům. Kdybych já tam tehdy vystoupil a řekl, že je to špatně,
že to je týrání, tak by to asi dopadlo tak, že bych skončil uprostřed
toho cirku, hodili by mě mezi zvěř.
To je odstup časový. Prostorový si můžeme také dovolit, protože když se
podíváme do Číny, jakým způsobem Čína nakládá se zvířaty, kdybyste
se podívali na nějaké tržiště, třeba Kvan-žou, kde jsou tuny želv
narovnány nad sebou, kde jsou v klecích ženetky, které si navzájem ze
stresu okusují nožičky, a zahnívá to tak, že buď zvíře uhyne, nebo si
ho někdo koupí, tak se vám z toho neudělá dobře. Jediné zdůvodnění
je, že je to tradice, že jsme na to zvyklí, že je to normální, že na čínský
stůl musí přijít čerstvé jídlo. Takže to dopadá tak, že tam v krabici
leží jelínek mundžak, ten má zlámané nohy, aby nemohl utéci, ale aby zvíře
zůstalo živé. Podobně
se na to můžeme podívat i u nás. Ale ještě bych se vrátil a pohyboval
bych se v prostoru. Svět si uvědomuje, že někdy je potřeba od tradice
ustoupit, že je třeba vytvořit tradici novou. Dne 5. dubna např. Eritrea uzákonila,
že se nesmí dělat obřízka u žen. Kdyby někdo s něčím takovým přišel
o pár let dříve, tak ho třeba ukamenují. Ale svět se vyvíjí a i od takto
silně zakořeněné tradice je možné ustoupit. A to je daleko vážnější téma
než to, které probíráme, ale nicméně jako ukázka toho, že ne každá
tradice je dobrá, je to možné použít.
|
|
|
|
|
|
|