|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
Dobro se někdy těžko definuje, ale zlo má svůj nezaměnitelný pach. Každé dítě ví, co je to bolest. Víme tudíž pokaždé, když někomu jinému působíme bolest, co děláme. Pácháme zlo. (Amos Oz) |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
Profesor Richard Ryder je britský psycholog a dlouhodobý advokát mimolidských (nonhuman) bytostí, zvířat. Je autorem několika knih, včetně Oběti vědy (Victims of Science) (1975), Zvířecí revoluce: Měnící se postoje k speciecismu (Animal Revolution: Changing Attitudes Towards Speciesism ) (2000), Painismus: Moderní morálka (Painism: A Modern Morality) (2001), Navrácení morálky zpět do politiky (Putting Morality Back into Politics) (2006) a Speciesism, Painismus a štěstí (Speciesism, Painism and Happiness) z roku 2011. Richard Ryder vytvořil termín speciecismus (druhová nadřazenost) v roce 1970 a poprvé ho použil v soukromě tištěném prospektu publikovaném v Oxfordu stejného roku. Svůj současný postoj k morálnímu statusu mimolidských (nonhuman) bytostí nazývá painismus (pain, ang. bolest), což je termín, který vytvořil v roce 1985. Argumentuje, že všechny bytosti, které cítí bolest, si zaslouží práva.
Zúčastnil se kampaní za ochranu velryb, tuleňů, slonů a zvířat na
farmách a za zákaz používání zvířat v testování kosmetiky. Má MA v
experimentální psychologii a PhD v politických a sociálních vědách z
Cambridgské univerzity. Stal se prezidentem skupiny
„Liberal
Democrats Animal Welfare Group“,
dvakrát kandidoval do parlamentu a vedl kampaň, jejímž cílem bylo
přesvědčit hlavní britské politické strany akceptovat ochranu zvířat
jako vážné politické téma. Založil také
Eurogroup
-
hlavní koordinační a lobbující organizaci pro zvířata v Evropském
společenství.
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
RR:
Nejprve zde vůbec žádná reakce nebyla, ale moje kampaň proti lovu
vyder a experimentech na zvířatech na počátku 70. let přilákala zájem
médií a kdykoliv jsem byl v rádiu nebo televizi - a v těch dobách to
bylo často naživo - tak jsem speciesismus zmínil. Ke konci dekády jsem
speciesismus jako myšlenku zasel po celém světě od Evropy, přes
Austrálii, po Severní Ameriku. V té době se to médiím líbilo, protože
to byla novinka, ale akademické prostředí reagovalo docela pomalu.
RR:
V teorii "ano". Ale bylo by obtížné mě přesvědčit, že některé
způsoby využití (např. chov na jídlo) jsou možné bez působení utrpení.
Na druhou stranu, některá zvířata mají z práce radost. Takže tento
způsob "využití" by mohl být dobrá věc. Jsem často překvapen, jak moc
domácích zvířat vypadá, že se strašně nudí. Jsou to inteligentní tvorové
a potřebují duševní stimulaci. Například pracující ovčák se mi zdá
mnohem naplněnější než gaučový psík. Zvířata potřebují mít pocit smyslu!
Myslím, že pozice USA a Británie/Evropy jsou podobné a obě jsou tím, co já nazývám noví welfaristi a co Robert nazývá regulacionisti . To znamená, že obě propagují welfare (pohoda zvířat) reformu, "šťastné" maso/mléko, atd. jako cestu vedoucí k omezení využívání zvířat. Ani jedna skutečně nevolá po abolici - zákazu (jedině jako část snižování utrpení), protože hnutí přineslo, jako obecný problém, názor, propagovaný Benthamem a obnovený Peterem Singerem, že zvířata se nestarají o to, že je využíváme, ale jak je využíváme. Zajímalo by mě, jestli považujete americké hnutí za více nebo britské/evropské za méně abolicionistické.
RR:
Nazdar, starý kamaráde, je pěkné tě zase slyšet!
Ano, mohu se zde mýlit. Tehdy z mého
pohledu se zdálo, že
hnutí v USA ve svých požadavcích extrémnější. Možná se tyto dvě pozice
trochu vyrovnaly. Věříte, že hledání role "insidera", jak argumentuje Robert Garner, může někdy obhájce zvířat dostat někam jinam, než k jednání, která zřídka, pokud vůbec, dosáhnou reforem, které by už nebyly průmyslem zvažovány z důvodu efektivity výroby, a které v každém případě zřídka, pokud vůbec, nepříznivě ovlivní zájmy institucionálních vykořisťovatelů? RR: My v Evropě máme štěstí. Protože se Eurogroup rozjel v roce 1979, měli jsme předtím, než se většina komerční opozice zorganizovala, dekádu reforem. Také jsme měli na své straně média a veřejné mínění. Nyní máme mladší generaci farmářů, experimentátorů a dalších, kteří z větší části ve svém myšlení udělali krok vpřed. Akceptují předpoklad, že dobré životní podmínky zvířat jsou správná věc a závažný problém. Samozřejmě zde zůstává tvrdé jádro psychopatů a zásadových speciesistů, kteří strkají hlavu do písku a snaží se pokračovat v krutostech. Důležité je nenechat tyto lidi převzít kontrolu. Každopádně si myslím, že Robert Garner má pravdu v tom, že status insidera je zásadní. Potřebujeme ale obě - insiderskou i outsiderskou roli! To znamená, že někdy potřebujeme oponenta tvrdě zasáhnout z hlediska publicity a zaměřit proti nim veřejné mínění. Další věc, ke které se mi podařilo RSPCA v 80. letech přimět, bylo zřízení vědeckých oddělení welfare zvířat. Nyní zaměstnáváme asi 30 lidí, z nichž mnoho je PhD ve svém oboru, ve čtyřech odděleních (hospodářská zvířata, pokusná zvířata, volně žijící zvířata a zvířata jako společníci). Je úžasné, že tito lidé jsou členy ve více než 100 vládních a QUANGO (quasi-autonomous non-governmental organisation) komisích, kde se řeší a často rozhodnou detaily moderního řízení. To je pozoruhodný stupeň role insidera. Kde RSPCA pravděpodobně v posledních letech selhala jsou vysokoprofilové kampaně. Ty jsou nutné pro udržení veřejného zájmu, k zaměření veřejného mínění na vlády a korporátní sektor (národní a nadnárodní), ke generování respektu na vyšších místech a mimochodem k získání financí.
Ve svém článku "All Beings that Feel Pain Deserve Human Rights"
(Všechny bytosti, které cítí bolest si zaslouží lidská práva) ( Guardian,
6.srpna 2005) jste napsal o právech zvířat,
že "v
podstatě se to scvrkává na chladnou logiku" V předmluvě vaší
knihy Animal Revolution jste citoval irského historika z doby před více
než 100 lety William E.H. Leckyho: "obecnou tendencí národů je
nepochybně stát ve svém jednání mírnějšími a humánnějšími..." Dohromady
by tyto dvě věci naznačovaly, že by mělo lidstvo upustit od
vykořisťování jiných zvířat. Mohl byste vysvětlit, proč se to zatím
nestalo?
Všichni známe lidi, kteří se mohou masa snadno vzdát a nikdy jim nechybí. Ale jsou tu i jiní, mezi nimiž bývají draví politici, kteří vypadají, že potřebují maso stejně tak jako potřebují sex! Touží po něm! Tento problém vyžaduje výzkum,pokud mají být zvířata někdy plně osvobozena. Fanatická obrana masové stravy je jeden z hlavních důvodů, proč kampaně proti speciesismu nikdy zcela nevítězí. Vzhledem k tomu, že jste první prozkoumal ideu vnímání (sentience), mohl byste vysvětlit rozdíl mezi vnímáním a schopností cítit bolest (painience) a morálními důsledky tohoto rozdílu?
RR:
Andrew Linzey a já jsme často od 70. let hovořili o schopnosti
vnímání a jejím morálním významu. Pak jsem ale začal přemýšlet o
mimozemšťanech, kteří mohou být velmi vnímaví (např. zažívat emoce a být
schopni vědomě vnímat a myslet), ale nejsou schopni cítit bolest nebo
utrpení! (Pravděpodobně by byli před nebezpečím varováni alarmovými
bzučáky a blikajícími červenými světly!). Ve skutečnosti pár lidí s
tímto
stavem existuje. Takže místo zaměření na celou škálu vnímání bychom se měli,
z hlediska morálky, zaměřovat na tu
část vědomé zkušenosti, která zahrnuje bolest a utrpení. Alespoň v mé
morálce - painismu - bolest a utrpení (např. jakýkoli druh trápení)
jsou centrálními tématy.
RR:
Tam, kde jsou konkurenční soubory
práv, vše co musíme udělat (v soulady s pravidly painismu) je dát
přednost tomu souboru, který redukuje nebo se vyhýbá co nejvíce bolesti.
Takže když je tu například konflikt mezi právem na svobodu projevu a
právem na bezpečnost,
dovolíme právu, které na první pohled
odstraňuje nejvíc utrpení, aby omezilo právo druhé.
Co je důležitější, painismus rozpoznává hlavní chybu v utilitarismu,
kterou je, že ospravedlňuje například mučení nebo skupinové znásilnění,
pokud celkové přínosy vyváží bolest oběti.Tvrdím, že součty bolesti a
potěšení (přínosu) napříč jednotlivci nejsou přípustné. Jsou nesmyslné.
Nikdo tyto součty nezakouší. Hranicemi zkušenosti jsou hranice
jednotlivce. Nesčítáme ostatní pocity skupiny lidí a neříkáme, že součty
těchto pocitů jsou důležité. Například neříkáme, že součet pocitů
překvapení nebo lásky Johnyho, Jackyho a Jimiho převáží lásku nebo
překvapení Susan a Sereny. Tak proč utilitaristé sčítají své bolesti a
potěšení? Je to nesmysl!
Řeším to detailněji i mém nadcházejícím “Speciesismu, painismu a štěstí”
(“Speciesism, Painism and Happiness”), který vyjde v Imprint Academic v
červnu 2011. Peter Singer laskavě napsal předmluvu. RR: Moje pravdla jsou arbitrální. Přiznávám to! Základní jsou:
a) že působení silné bolesti nebo dlouhotrvající bolesti jakéhokoli
stupně není nikdy přípustné (jakkoli velká je výhoda pro jiného
jednotlivce) Pracoval jste mimo jiné na kampaních proti vivisekci a lovu. Prof. Gary Francione naznačuje, že takové kampaně mohou být problematické v tom, že v myslích veřejnosti mohou posílit speciesismus vytvořením dojmu, že některé formy vykořisťování jsou hodny odsouzení více než jiné a že jisté druhy zvířat má větší cenu zachránit než jiné. Mohl byste promluvit o těchto obavách? Přibližně chápu Garyho problém. Ale nemyslím si, že se to v praxi stalo. Popisujete painismus jako formu teorie práv (Ryder 2000: 213) a jste také velmi opatrný v prozkoumávání (Ryder 2001: 21-22) rozdílu mezi morálními a zákonnými právy a "aktivními" a "pasivními" právy. Jelikož se jedná o otázky, které, jak se zdá, vytvářejí v rámci hnutí obhájců zvířat určité zmatení, můžete nastínit, proč je toto rozlišování důležité? RR: Pro mě jsou zákonná práva pouze práva, která jsou formálně zakotvena v zákoně. Myslím, že distinkce "pasivní " a "aktivní" je skutečně matoucí! Zhnusení a machismus jsou dvě záležitosti, které vás dlouho zajímaly. Můžete prosím vysvětlit důležitost těchto konceptů ve vaší práci a říci jaký na ně máte v současnosti názor? Zhnusení, strach nebo odpor zažívaný při sledování zranění nebo nemoci (obvykle u ostatních) - je velmi silný a věřím, že nenaučené chování. Jeho hodnota s ohledem na přežití pravděpodobně spočívá ve vyhnutí se infekci nebo nebezpečí. Zabijáci, mučitelé, vivisektoři a další překonávají svoje přirozené zhnusení. Zvyknou si nebo znecitliví vůči své práci. Zhnusení také může být překonáno pocity vzteku, strachu nebo sadistickou touhou. Machismus (adorace stereotypního mužského chování) je v naších povahách zakotven méně hluboko, ačkoli pořád může být spojen s našimi geny a hladinou testosteronu. Obecně lze nicméně říci, že machismus je naučený postoj a ne vnitřní pocit. Před tisíci lety se musely úspěšné lidské společnosti neustále bránit před útoky lidských nepřátel a divokých zvířat. Někteří lidí pořád žijí v těchto podmínkách. Takže chlapci byli učeni, aby si vážili "mužných" kvalit, které zahrnovaly dravost, odvahu a sílu. A pořád to tak je.
Jedním z psychologických zdrojů krutosti je nevhodná a docela primitivní
myšlenka nacházející se u některých mladých mužů (povětšinou), že mužné
je ovládat, šikanovat nebo zabíjet zvířata (poznámka: typické např. pro
býčí zápasy) . Takový machismus není jediná
příčina krutosti, ale je jednou z nich. Je důležité tyto idioty
upozornit, že mnoho velkých a mužných hrdinů (Nelson, Churchil, Byron,...)
bylo také velkými ctiteli zvířat. Takoví jsou mí přátelé v SAS!
RR: Abych řekl pravdu, o "carnismu" jsem neslyšel. Už teď se cítím
docela zahanbený za zavedení dvou nových "ismů" - speciecismu (1970) a
painismus (1990) a
přál bych abych
nebyl takový ismista!
|
|
|
|
|