-
Je
možné eticky ospravedlnit pokusy na zvířatech?
Helmut
F. Kaplan
Je
možné eticky ospravedlnit pokusy na zvířatech? Tuto otázku, takto obecně
formulovanou, lze sotva zodpovědět. Smysluplná, poněvadž konkrétní, otázka
zní spíše: Bylo by možné tyto pokusy ospravedlnit i poté, kdy by se neprováděly
na zvířatech ale na lidech? Kdo totiž tvrdí, že tyto pokusy jsou u zvířat
přípustné, u lidí však nepřípustné, ten musí zcela konkrétně odpovědět
na zcela konkrétní otázku: Jaký je rozhodující, morálně relevantní rozdíl
mezi lidmi a zvířaty, který ospravedlňuje toto nanejvýš rozdílné
hodnocení a nakládání s lidmi a zvířaty?
• Je to rozdílné ochlupení
nebo počet nohou? Patrně nijak zvlášť přesvědčivé odůvodnění pro to,
abychom mohli trýznit a zabíjet nevinné tvory. A jak je to s ostatními
znaky?
• Je to vyšší inteligence člověka,
co má ospravedlnit pokusy na zvířatech? Ale proč bychom měli mít právo týrat
někoho jen proto, že je méně inteligentní? Představte si vraha, který se
u soudu hájí tím, že při výběru svých obětí vždy dbal na to, aby byly
méně inteligentní než on!
• Je to nesmrtelná duše člověka,
která má rozhodnout? Ale, jak správně poznamenává Tom
Regan: To, jak
dlouho nějaké stvoření žije, je přece pro otázku, jak s ním zacházíme,
dokud žije, zcela bezvýznamné! Tak by bylo například nesmyslné říct po
automobilové nehodě, při níž byl zraněn pes: „Tomu psovi nemusíme pomáhat,
protože tak jako tak nebude žít věčně.“ A pokud my lidé máme na rozdíl
od zvířat skutečně nesmrtelnou duši, pak máme také naději na kompenzující
spravedlnost na onom světě, kterou zvířata nemají. Pokud proto z naší údajné
nesmrtelnosti vůbec něco plyne, pak je to spíš toto: Měli bychom se zvířaty
lépe zacházet, protože mají jen tento jeden život, zatímco my můžeme
doufat v další, věčný život, ve kterém budeme odškodněni za křivdy,
které jsme zde utrpěli.
- Ve skutečnosti neexistuje žádný
rozdíl mezi lidmi a zvířaty, který by mohl pokusy na zvířatech
ospravedlnit. Protože, jak poznal už před více než 200 lety anglický
filosof Jeremy Bentham vzhledem k cítícím bytostem: „Otázkou není: mohou
myslet? nebo: umějí mluvit?, ale: mohou trpět?“
Schopnost zvířat pociťovat bolest je rozhodující důvod, proč jsou pokusy
na zvířatech špatné! Proto je také faktická otázka, zda jsou pokusy na zvířatech
pro člověka užitečné, morálně irelevantní: Pokusy na zvířatech jsou špatné
nezávisle na tom, jestli jsou pro člověka užitečné. Legitimní otázka není:
„Kolik zdraví můžeme maximálně vyprodukovat?“, ale: „Kolik zdraví můžeme
vyprodukovat eticky přijatelným způsobem?“ Užitečnost – skutečná či
domnělá – pokusů na zvířatech není vůbec etickým argumentem: Existuje
řada věcí, které by byly užitečné, ale přesto jsou nemorální a zakázané,
například pokusy na lidech.
-
Jediný důvod, proč nejsou i pokusy na zvířatech už dávno zakázané a
trestné, je jednoduše tento: Zvířata se nemohou bránit. Jsou nám vydána
napospas. Ale to přirozeně není žádné morální ospravedlnění, nýbrž
pouze cynické uplatňování moci.
Pokusy na zvířatech jsou a zůstanou zločinem na bezbranných. Pokusné
laboratoře jsou moderní koncentrační tábory. Kdo si přečte zprávy o někdejších
nacistických koncentračních táborech a o dnešních zvířecích koncentračních
táborech, ten prohlédne: Paralely jsou úplné, protokoly zaměnitelné. Vše,
co nacisté páchali na židech, praktikujeme dnes na zvířatech.
Srovnání zvířecích a lidských koncentračních táborů nepochází ostatně
od rabiátských zastánců zvířat, ale od těch, kteří v koncentračních táborech
nacionálních socialistů trpěli nejvíce: od židů. Nositel Nobelovy ceny
Isaac Bashevis Singer tak napsal: „Kde se jedná o zvířata, tam se každý
stává nacistou… Pro zvířata je každý den Treblinkou.“
-
|
|
|
|
|
|
|